Wat mag ik wel en wat mag ik niet als fotograaf
Mijn foto’s vallen onder het algemeen in de categorie “Straatfotografie” en “Sociale fotografie”, bij enkelvoudige personen wordt door mij altijd toestemming gevraagd. Er worden ook wel eens straatscènes geschoten waarin meerdere mensen geportretteerd zijn, dan is het vaak moeilijk om van iedereen toestemming te vragen. Wat mag en wat mag niet, dat is de constante afweging die gemaakt moet worden. Het is niet mijn bedoeling om buiten de wet te treden of personen in discutabele omstandigheden te fotograferen (het één sluit trouwens het andere al uit). Mijn fotografische nieuwsgierigheid en het recht op privacy is een constant dilemma. Hieronder een aantal artikelen die ingaan op deze tegenstelling.
Het innig kussende stel bij
de Munt, foto gepubliceerd in de Volkskrant Bovenstaande uitspraak, meer gericht op het Europese recht
Een ander aspect van copyright, mag je de foto van een ander – met je eigen creatieve invalshoek – namaken? Dus geen copyright maar eigenlijk auteursrecht, nee dus. Zie
Mag je de foto van een ander namaken Een probleem: wat mag niet en wat mag wel bij het fotograferen van een eredienst in de Rooms Katholieke kerk een discussie stuk over de grenzen van de wet en de privacy
Eigenlijk geen privacy, maar mag je een kunstuiting van een ander verwerken in een cynisch beeld
Weer iets anders: Regelmatig schrijf ik cynische stukjes op het blog forum Apeldoorn-Direct. Wat mag, wat mag niet als cynisme. Een rechterlijke uitspraak: zie Colomnist niet vervolgd
|
Het innig kussende stel bij de Munt, foto gepubliceerd in de Volkskrant (Twijfel)
Een ander aspect van copyright, mag je de foto van een ander – met je eigen creatieve invalshoek – namaken? Dus geen copyright maar eigenlijk auteursrecht, nee dus. Zie
OMBUDSMAN Thom Meensn Volkskrant van 19 februari 2011
De fotograaf en het kussende stel
De krant van dinsdag 15 februari had op pagina 9 een losse foto van de Waag, een monument op de Amsterdamse Nieuwmarkt. De toren van de Waag moet worden gestut omdat de fundering van het monument zo slecht is dat de Waag de toren omver dreigt te trekken.
Links voor op de foto was een
zoenend stel te zien, van wie in ieder geval de man een redelijke mate van
herkenbaarheid had.
Dat leidde tot vragen van lezers die wilden weten of dat zomaar kan. Mag de
krant mensen in zo'n situatie herkenbaar afbeelden? Of had de fotograaf vooraf
toestemming gevraagd aan het stel?
Bij het zien van de foto dacht ik aanvankelijk dat hij in scène was gezet: de
compositie was te mooi om waar te zijn. Maar dat is niet zo, verzekerde de
fotograaf mij. Het stel stond er gewoon toen hij aankwam om de foto te maken
Hij heeft geen toestemming gevraagd om het stel op de foto te zetten, niet
vooraf en ook niet achteraf. Laat staan dat hij heeft verteld dat de foto in
enkele honderdduizenden Volkskranten terecht zou komen.
Daarmee heeft de fotograaf een risico genomen, blijkt uit jurisprudentie. Hier
strijden twee grondrechten. Aan de ene kant is er de uitingsvrijheid van de
media. Je mag laten zien wat er op straat gebeurt.
Aan de andere kant staat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, waarvan
tot aan de Hoge Raad toe is bepaald dat die zwaarder weegt naarmate de
intimiteit groter is. Intens zoenen, zoals op deze foto het geval lijkt te zijn,
doet de weegschaal bij de rechter vaak doorslaan in de richting van de
geportretteerde. Dan weegt de bescherming van de privésfeer zwaarder dan de
vrijheid van meningsuiting.
Natuurlijk kun je zeggen dat je niet moet gaan zoenen hartje Amsterdam als je
niet wilt dat iemand het ziet, maar dat argument telt hier niet. Een toevallige
voorbijganger zal het stel misschien zien, of zelfs kennen, maar dat is van een
heel andere orde van grootte dan herkenbaar afdrukken in ruim 250 duizend
Volkskranten.
Wie zegt me trouwens dat het een stel is? Misschien zijn het wel twee collega's
die elk een andere relatie hebben en tussen de middag vreemdgaan.
Het portretrecht is vastgelegd in de Auteurswet uit 1912, waarvan in dit geval
artikel 21 van belang is. Dat regelt wat een portret is.
Het stelt dat je een portret dat niet in opdracht is gemaakt, niet mag
publiceren als een redelijk belang van de geportretteerde zich daartegen verzet.
Het redelijk belang is telkens een afweging die aan de rechter is, zo blijkt uit
jurisprudentie. Een fotograaf mag best een straatbeeld maken, ook als er
wildvreemde mensen op staan. Of de foto toelaatbaar is, hangt vervolgens af van
de context.
Wie een straat vol vrouwen met een hoofddoekje fotografeert en die foto afdrukt
bij een artikel over moslimextremisme loopt gerede kans bij de rechter de kous
op de kop te krijgen.
In dit geval gaat het om de mate van intimiteit op de foto. Als de man en de
vrouw naast elkaar hadden gelopen, was er niets aan de hand geweest. Maar nu ze
kussen is er sprake van intimiteit die niet is bedoeld om te worden gedeeld met
alle lezers van deVolkskrant, maar alleen is bedoeld voor de beide kussenden.
Als het al niet het portretrecht is, dan is het wel artikel 8 van het Verdrag
van Rome (het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens) dat zwaarder weegt
dan het informatierecht van de fotograaf. Men moet het privéleven van de
medemens eerbiedigen, zegt dat artikel. De man en de vrouw hadden er op mogen
rekenen dat hun privacy zou worden gerespecteerd.
Overigens heeft geen van tweeën zich bij mijn weten bij de krant beklaagd, dus
in dit geval komen krant en fotograaf er mee weg. Maar dat doet aan de
principiële vraag niets af: mag het, of mag het niet? De basis voor de meeste
jurisprudentie over die vraag is gelegd in het arrest van de Hoge Raad (HR 1
juli 1988, nr. 13282) over een foto genomen in het Vondelpark.
De zaak is niet helemaal vergelijkbaar met de foto van de zoenenden voor de Waag
omdat het in het Vondelparkarrest gaat over een foto die een jaar eerder was
genomen, dan hij was geplaatst.
Maar de vraag naar de intimiteit, hoe seksueel explicieter, hoe zwaarder het
belang weegt van bescherming van de persoonlijke levenssfeer, is wel gelijk. Ik
had het om die reden verstandig gevonden als de fotograaf wel vooraf toestemming
voor publicatie had gevraagd. Voor eventuele toekomstige gevallen lijkt me dat
de enig juiste manier van handelen.
Vrouw met walkman achter kinderwagen, op voorpagina van de consumentenbond, Uitspraak rechtspraak (Het mag)
Eiseres is zonder haar toestemming gefotografeerd en gedaagde heeft deze foto zonder toestemming van eiseres op haar website (databank met foto's) geplaatst. Het beroep van eiseres op portretrecht slaagt niet. Er is sprake van een portret dat is geopenbaard. Het gaat om een onschuldige foto die niet in een diskwalificerende context is geplaatst. Eiseres is bovendien geen bekende Nederlander, model of sporter die haar portret commercieel kan exploiteren. Onder deze omstandigheden wordt geoordeeld dat het recht op privacy van eiseres niet zodanig is geschonden dat het recht op openbaarmaking van de foto door gedaagde daarvoor moet wijken. Eiseres heeft dan ook geen redelijk belang zich tegen de openbaarmaking te verzetten.
Bovenstaande uitspraak, meer gericht op het Europese recht (Twijfel)
Onschuldige foto’s van
voorbijgangers toch verboden?
22 februari 2011 »
door Joost Becker
Het Hof Amsterdam heeft in 2009 een uitspraak gedaan in de zaak over een foto
van een joggende moeder, die - via Hollandse Hoogte - bij een artikel stond in
de gids van de Consumentenbond over MP3 spelers. Zij duwt een kinderwagen voort.
De foto is schuin van achteren genomen. De vrouw was gekleed in een sporttenue
en had oordopjes van een MP3 speler in. Ze was van het maken van de foto niet op
de hoogte. Dit mocht volgens het Hof Amsterdam, er werd geen inbreuk gepleegd op
het portretrecht van de joggende moeder.
Het Hof oordeelt: “Het belang van de informatievoorziening brengt mee dat
berichtgeving zoals hier aan de orde moet kunnen worden voorzien van
illustratiemateriaal, zoals foto’s van de werkelijkheid. Het is daarbij
onvermijdelijk dat foto’s van toevallige passanten worden gepubliceerd. De foto
waar het in dit geding om gaat, is neutraal. Ook kan - objectief gezien - niet
worden gezegd dat de foto op enigerlei wijze compromitterend of diskwalificerend
is of een zodanig effect heeft.” Daar moest de joggende moeder het mee doen,
ondanks haar bezwaar, op grond van haar persoonlijke keuzes, tegen publicatie
van de foto.
Onlangs is er echter in de literatuur in een commentaar een nieuw licht geworpen
op publicaties dit soort foto’s, en zou kunnen worden verdedigd dat dit toch
niet mag. Het Europees Hof van de Rechten van de Mens (EHRM) heeft namelijk al
eerder, in 2006 in een tamelijk onbekende uitspraak, geoordeeld dat de
beslissende factor in de afweging van de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer en de vrijheid van meningsuiting moet liggen in de bijdrage die de
foto levert aan het debat van algemeen belang. Dit lijkt te gelden voor zowel
bekende als onbekende personen, die beide een redelijke privacyverwachting mogen
hebben.
Indien deze gevolgtrekking juist is, zie ik niet snel in waarom dit soort foto’s
-zeker de foto van de joggende moeder- een bijdrage levert aan een debat van
algemeen belang, waarbij ik in het midden laat of zo’n debat überhaupt plaats
kan vinden over iets alledaags als MP-3 spelers. In dat geval heeft deze
uitspraak van het EHRM zeer grote gevolgen voor publicaties van foto’s van
toevallige voorbijgangers. Het betreft hier immers vrijwel altijd portretten van
herkenbare personen, die in veel media (soms te pas en te onpas) worden gebruikt
en gepubliceerd. Bij dit alles geldt nog dat volgens andere jurisprudentie van
het EHRM de ‘gewone man’ een eerder te honoreren privacyverwachting heeft. Ik
denk dat in veel gevallen inderdaad goed verdedigbaar is dat de
‘privacyverwachting’ van de gewone man groter is dan die van de bekende
Nederlander.
Moeten fotografen nu een stuk voorzichtiger zijn? Met de auteur van de hiervoor
bedoeld commentaar, Paul Geerts, ben ik van mening dat veel geportretteerden
niet snel in actie zullen komen en dat de bedragen die aan schadevergoeding in
Nederland worden toegewezen zo laag zijn dat de soep niet zo heet gegeten zal
worden. Daar komt nog bij dat veel geportretteerden niet eens zullen weten dat
hun portret is gebruikt, zeker niet als de foto in vluchtige media is geplaatst.
Deze problematiek speelt uiteraard niet als er wel gewoon toestemming is
verleend
Mag je de foto van een ander namaken?
Volkskrant, 110409, JONATHAN WITTEMAN
Boven: de foto Maanlicht van fotografe Claudette van de Rakt. Onder de foto waarmee het Chassé Theater volgens de rechter inbreuk heeft gemaakt op haar auteursrecht
Het Chassé Theater in Breda moet een grote naaktfoto verwijderen van de muur van het bespreekbureau van het theater. De Bredase rechtbank oordeelde vrijdag dat het theater met de foto van een slapende vrouw inbreuk heeft gemaakt op het auteursrecht van fotografe Claudette van de Rakt, die een kort geding had aangespannen.
Van de Rakt maakte in 1993 het zelfportret Maanlicht, als eindexamenwerk voor de kunstacademie. Als belichting gebruikte ze de volle maan, met een sluitertijd van dertig minuten. Het Chassé Theater kocht de foto om de gelijkenis met het ontwerp voor het golvende dak van het theater, dat in 1995 open ging. Architect Herman Hertzberger had zich voor het dak laten inspireren door de golvende lijnen uit het beeld De slapende vrouw die droomt (1927) van beeldhouwer Alberto Giacometti. Van de Rakts foto hangt nog altijd in de foyer van het Chassé.
Vorig jaar besloot het theater om ook de achterwand van het nieuwe bespreekbureau te vullen met een foto van een naakte vrouw. Het resultaat, gemaakt door theatermedewerker Ton Dirven, was een foto van 8 bij 5 meter van een roodharige vrouw, slapend in kolengruis.
Van de Rakt stapte naar de rechter. 'Je kunt een vrouw op 100 duizend manieren afbeelden, maar dit is een kopie', zei haar advocaat tijdens het kort geding dat plaatsvond in het Chassé Theater. 'De verschillen zijn niet zo duidelijk. Het Chassé Theater is met zevenmijlslaarzen over de belangen van Van de Rakt gestapt.' De advocaat wees er verder op dat Dirven voor de gewraakte foto bij Van de Rakt langs was geweest om te informeren naar de ontstaansgeschiedenis van Maanlicht.
Het Chassé Theater zag even veel verschillen als overeenkomsten. De afmetingen en de positie waren anders, evenals de belichting: ledlampen in plaats van maanlicht. Bovendien lag de ene dame op een bed en de ander in gruis en had Van de Rakt nu eenmaal geen monopolie op liggende naakte vrouwen.
De rechtbank gaf Van de Rakt gelijk. 'De totaalindruk van de foto in het bespreekbureau verschilt te weinig van de eerder door de fotografe gemaakte foto Maanlicht. De afbeelding in het bespreekbureau kan daarom niet als zelfstandig werk met een eigen oorspronkelijk karakter worden aangemerkt', aldus de rechter. De rechter gebood het Chassé Theater de foto binnen twee weken weg te halen, op straffe van maximaal 50 duizend euro boete. Ook moet het theater de foto verwijderen van zijn website en folders.
Het Chassé heeft de foto vrijdagochtend meteen van de muur gehaald, laat directeur Cees Langeveld weten. Van de Rakt is tevreden. 'Voor mij ging het alleen om de authenticiteit van het kunstwerk.'
Wat mag als columnist
Vrijspraak blogger Brussen
AMSTERDAM
Het Openbaar Ministerie
ziet af van vervolging van blogger Bert Brussen. Achteraf gezien is hij ten
onrechte aangemerkt als verdachte van bedreiging, erkende justitie dinsdag. De
zaak is geseponeerd.
De internetjournalist, onder meer bekend van GeenStijl, is in september 2010
verhoord. Hij moest naar het politiebureau komen omdat hij had geweigerd een
bericht over Geert Wilders (PVV) van zijn site te halen.
Het gewraakte stuk was een tweet van een 30-jarige Amsterdammer waar Brussen een
ironische tekst boven had gezet. De Amsterdammer loofde een beloning uit voor
mensen die de keel van Wilders zouden doorsnijden. Tegen deze man is vorige week
120 uur werkstraf geëist.
Justitie leunt op het oordeel van een deskundige. Hij meent dat Brussens site
een 'journalistiek' blog is en dat de doodsbedreiging van Wilders 'nieuwswaarde'
had. Uit de context zou blijken dat de auteur dergelijke dreigementen juist aan
de kaak wilde stellen.
Brussen, sinds kort ook columnist voor de Volkskrant, is opgelucht. 'Dit scheelt
een hoop tijd en energie, al heb ik het verwacht. Het is eigenlijk sneu dat het
zo lang heeft geduurd, want je kon op je klompen aanvoelen dat ik niks verkeerd
heb gedaan.
'Het is droevig dat justitie een deskundige nodig had om dit te onderbouwen. Dat
zegt veel over het Openbaar Miniserie. Er is geen aansluiting bij nieuwe media.
Het geeft te denken dat ze onderscheid maken tussen journalisten en andere
bloggers, die ze in zo'n geval misschien wel vervolgen.'
Menno Van Dongen, Volkskrant 01-06-2011, pagina 6
NaarBoven