Reacties omgekeerd chronologisch (de laatste, jongste, bovenaan)
Terug naar download pagina Mijn website
Story telling is een perfect wapen tegen onrecht Misstanden in de omgang met de overheid, met de nadruk op kafkaiaanse toestanden en persoonlijke gevalsbeschrijvingen wilt u uw verhaal kwijt, Mail mij Positieve verhalen?, ook
welkom |
|||
Oorspronkelijk was deze pagina: misstanden in
Jeugdzorg zie Deze Pagina (Inzendingen worden minimaal twee maal per maand bijgewerkt) |
|||
Rubriek: Raad van kinder bescherming, klachten Klachten analyse Raad van Kinderbescherming 2017 Terugkerende leerpunten Het staat vast dat, net als in voorgaande jaren, een groot aantal gegrond verklaarde klachten gaat over het informeren en onderbouwen door de RvdK. Terugkerend leerpunt is dat een klacht gegrond wordt verklaard, niet op de inhoud van de overwegingen van de RvdK, maar op het onvoldoende vermelden of onderbouwen van het advies in het rapport. Concrete voorbeelden hiervan zijn : >> Het raadsrapport geeft te weinig zicht op de motieven van de RvdK om bepaalde informanten niet te horen . >> Het is onduidelijk waarom de kinderen niet zijn gehoord in het onderzoek . >> Het is onduidelijk waarom het onderzoek is uitgebreid. >> Het is onduidelijk waarom een informant geraadpleegd is terwijl daarvoor geen toestemming gegeven is . >> Het is onduidelijk wat de gronden zijn geweest om, ondanks het verzoek daartoe, het onderzoek niet uit te laten voeren door aan andere vestiging dan wel een andere raadsmedewerker. >> Het ‘wikken en wegen’ uit mdo’s is onvoldoende in het rapport is opgenomen. >> Belangrijke informatie is niet opgenomen in het rapport onder het kopje: ‘Factoren die van invloed zijn geweest op het verloop van het onderzoek’ . >> Feitelijke onjuistheden zijn niet gewijzigd in het rapport. >> Het is onduidelijk of de reactie van de betrokkene op het conceptrapport tot feitelijke wijzigingen in het besluit of advies heeft geleid. >> Het is onduidelijk hoe de RvdK informatie heeft laten meewegen en welke waardering hij heeft gehecht aan deze informatie . >> In het rapport is gebruik gemaakt van algemene (subjectieve) termen die niet gespecificeerd worden, zoals ‘huiselijk geweld’ of ‘standaard omgangsregeling’. Klachten over waarheidsvinding komen vaak voor bij de RvdK, zo ook in 2017. https://www.kinderbescherming.nl/documenten/publicaties/2018/08/16/klachtenanalyse-2017 |
|||
Rubriek: tuchtrecht en jeugdinstanties Dekker slaat adviezen van ouders over verbeteren jeugdbescherming in de windHet kabinet heeft ouders gevraagd om mee te denken over problemen in de jeugdzorg, maar alle adviezen die zij hebben gegeven worden genegeerd. Een jaar lang overlegden vijf oudercomités met onder meer advocaten, kinderrechters en wetenschappers om oplossingen te bedenken voor de problemen in de jeugdzorg, maar die worden door minister Sander Dekker van Rechtsbescherming in de wind geslagen omdat er volgens hem al genoeg wetten zijn die ouders én kinderen in de jeugdbescherming ondersteunen. Dat meldt de Telegraaf. Waar het volgens ouders vaak wringt is het niet-feitelijk handelen van de jeugdzorgwerker. Deze nemen volgens rechtsonderzoeker Jolande Uit Beijerse vaak een beslissing op basis van een onderbuikgevoel. Zoals de ouders het omschrijven in het rapport: “Feiten en meningen, zorgen en interpretaties worden in rapportages door elkaar gebruikt en niet voldoende onderbouwd.” Dat Nederland genoeg wetten heeft voor ouders en kinderen in de jeugdbescherming is volgens oudercomité-woordvoerder Desiree van Doremalen onzin. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft Nederland al eens gewaarschuwd en de Nederlandse staat had recentelijk een klacht tegen zich lopen over schadelijke fouten in een rapport. Door: Redactie Nationale Zorggids |
|||
Rubriek jeugd en strafrecht Vorige maand op het politiebureau: een advocaat en zijn cliënt. Die laatste zat vast op verdenking van betrokkenheid bij fietsendiefstal. Hij had net een nacht in de politiecel doorgebracht. Zijn leeftijd: 13 jaar en één maand. „Een huilend jongetje”, aldus de advocaat. De jongen verklaarde niets te hebben gestolen, maar juist te hebben geprobeerd zijn vrienden terug te fluiten en de eigenaar van de fiets te helpen. Tot verbijstering van de advocaat hield de politie de jongen een tweede nacht vast op het bureau https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/17/13-jarige-steelt-blikje-fris-urenlang-de-cel-in-a1610387 |
|||
Rubriek: Jeugd en scheiding |
|||
180911 Rubriek Jeugdzorg klacht Klacht tegen de jeugdprofessional die betrokken is in het vrijwillig kader vanuit het Sociaal Team waarbij de gegronde klachtonderdelen zien op het zonder toestemming contact opnemen met de instelling en het opstellen van een brief voor vader zonder klaagster hierin te betrekken. Artikel J (Vertrouwelijkheid) en artikel D (Bevorderen van het vertrouwen in de jeugdzorg) zijn geschonden. |
|||
180910 De omgeving, of een kind zelf, kan (vermoedens van) seksueel geweld melden bij Veilig Thuis. Dit advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling bestaat uit 26 regionale organisaties, waarvoor de gemeenten verantwoordelijk zijn. Doordat deze organisaties niet eenduidig registreren is niet bekend hoe vaak er daadwerkelijk gemeld is, en hoe vaak deze meldingen onderzocht zijn. Dat de registratie van Veilig Thuis nog geen betrouwbaar beeld geeft, werd recent ook geconstateerd door het CBS. Bolhaar: ‘Veilig Thuis is al bezig met het verbeteren van de registratie, zodat duidelijk wordt hoeveel kinderen via een melding in beeld komen. Registratieprotocollen zijn hierbij onontbeerlijk, maar niet voldoende: ik heb de minister aanbevolen geld beschikbaar te stellen om mensen er ook echt in te trainen en de resultaten te bewaken. Het is van groot belang dat de cijfers een betrouwbaar beeld geven van wat er daadwerkelijk gebeurt met mishandelde kinderen.’ |
|||
180809 Rubriek: Jeugdzorg Een complex stelsel van toezicht helpt niet om kinderen te beschermen In de jeugdzorg is het belangrijkste dat een kind veiliger is na een interventie dan ervoor. Als je weet vanuit de wetenschap welke maatregelen werken, dan kun je in ieder geval meten of je die dingen doet. Rust, reinheid en regelmaat zijn goed voor een kind. Een kind kan beter om 20 uur naar bed gaan dan om 23 uur. In theorie betekent effectieve hulp dat je begint met één hulpverlener en dat er na een tijd geen hulpverlener meer is. Het betekent in ieder geval niet dat in het begin één hulpverlener aanwezig is, na een tijd 16 en op de dag dat iemand 18 jaar oud wordt geen meer
In de jeugdzorg is het belangrijkste dat een kind veiliger is na
een interventie dan ervoor. Als je weet vanuit de wetenschap
welke maatregelen werken, dan kun je in ieder geval meten of je
die dingen doet. Rust, reinheid en regelmaat zijn goed voor een
kind. Een kind kan beter om 20 uur naar bed gaan dan om 23 uur.
In theorie betekent effectieve hulp dat je begint met één
hulpverlener en dat er na een tijd geen hulpverlener meer is.
Het betekent in ieder geval niet dat in het begin één
hulpverlener aanwezig is, na een tijd 16 en op de dag dat iemand
18 jaar oud wordt geen meer. Dit is een ander model dan de aanbestedingen zoals we die nu kennen. Het Regeerakkoord biedt ruimte voor gemeenten om met gecertificeerde instellingen op een andere manier om te gaan. Voor andere instellingen is die ruimte er helaas nog niet. Het stelsel van toezichthouders is complex en wordt steeds complexer. Iedere keer dat er wat fout gaat komen er toezichthouders bij. Zo moet je niet willen werken. Een wethouder of staatssecretaris moet de telefoonnummers in zijn mobiel hebben van mensen die bij partners voor hem werken. Verantwoording afleggen betekent: leg mij eens uit wat je doet? Niet het zetten van vinkjes. Hetzelfde geldt voor een gecertificeerde instelling. Die hebben allemaal een keurmerk, dus op papier is alles in orde. In de praktijk moet een bestuurder op de werkvloer kijken hoe het gaat, aan mensen vragen waarom iets gebeurt en daar gevoel bij krijgen. En zorgen dat je mensen kent die zaken voor je uit kunnen zoeken als het misgaat. Zoals alles gaat het om de relaties tussen mensen. Ook in de jeugdzorg gaat weleens wat mis. Zo’n complex stelsel helpt niet om ouders en kinderen dan te beschermen. Zij hebben geen 14 toezichthouders nodig, maar een telefoonnummer dat zij kunnen bellen. In Noordoost Brabant bestaat Stichting De Noodkreet. Dat is een onafhankelijke stichting die bemiddelt wanneer het fout gaat in de jeugdzorg. Wanneer een klacht binnenkomt dan gaan zij aan de slag met waarheidsvinding. Wat is er aan de hand, war loopt het mis? Dat is geen ingewikkeld traject, maar gewoon een nummer dat je belt. Idealiter zou er één instantie moeten zijn waar je met alle jeugdzorgklachten terecht kunt. In de praktijk kan dat niet doordat bijvoorbeeld een wethouder ook medeverantwoordelijk is voor de uitvoering van de jeugdzorg.
Stapeling van klachten Na de dood van Savannah zag je dat jeugdwerkers meer ondertoezichtstellingen gingen regelen. Zij waren bang om aansprakelijk gesteld te worden als het mis zou gaan. Het tuchtrecht komt daaruit voort; strafrechtelijke vervolging zou daarmee te voorkomen zijn. De aansprakelijkheid van individuele medewerkers is een lastig punt. Wanneer mensen aansprakelijk kunnen worden gehouden, dan zullen zij er alles aan doen om aan te tonen dat zij geen fouten hebben gemaakt. Dat zorgt voor een hoop bureaucratie. Een instelling en de overheid gaan daar beleid op maken. Medewerkers moeten zich hieraan houden én aantonen dat zij zich hieraan houden. Medewerkers gaan ook risicomijdend gedrag vertonen. Dat is allemaal niet wat we willen. Een medewerker moet doen wat er gedaan moet worden, liefst door zo min mogelijk op te schrijven. Een medewerker is ook niet individueel verantwoordelijk, dat is de instelling. Maar als er crimineel gedrag vertoond wordt, dan moet dat wel strafrechtelijk worden aangepakt. Dat pleit niet erg voor het tuchtrecht. Afschaffen is weer het andere uiterste. We moeten vooral goed kijken naar hoe het in de praktijk werkt. Niemand beweegt meer als exact wordt gekeken wat je allemaal doet. Dan krijg je een enorm juridische samenleving waarin iedereen in een kramp zit. Dat draagt niet bij aan de veiligheid van kinderen. Dit alles vereist wel bestuurlijke moed. Je moet als wethouder of minister durven zeggen: ik heb partners die deugen, die helpen mensen en doen dat goed. Als het misgaat dan kunt u altijd bellen. Samen kijken we dan waar het fout ging, hoe we dat kunnen voorkomen en een lerende organisatie kunnen bouwen.” Bron: Interview met René Peters, Tweede Kamerlid voor het CDA, Ieder kind veilig |
|||
|
|||
Rubriek: Ervaringen met de WMO 160801 |
|||
|
|
||
180806 Miranda Wissink
|
|||
|
|||
180805
Een multi probleem gezin, wat kun je als hulpverlener (nog) doen |
|||
|
|||
180804
Een multi probleem gezin, wat kun je als hulpverlener (nog) doen |
|||
|
|||